خودروسازی رنگارنگ ، ملی پوشان بیش تر !

مینیاتور ، خودرو ملی سایپا شنبه رونمایی می شود .

خبرنگاران خیلی با احتیاط در مورد قیمت مینیاتور می نویسند ، حمیدرضا بهداد (دنیای اقتصاد) زیبا نوشته بود : با ورود مینیاتور ، شاید و فقط شاید رویای یک خودرو ارزان برای ایرانی ها محقق شود  !

گمانه زنی ها در مورد قیمت واقعی مینیاتور روز های اوج خود را سپری می کند ، اگر آن گونه که از حرف مسئولان قیمت واقعی خودرو ها را در می آوردیم برای مینیاتور هم حساب کنیم ، این خودرو باید قیمتی حدود 10 میلیون تومان داشته باشد . البته نکاتی در این بین وجود دارند که محاسبات ما را به هم می زنند ، مینیاتور بر خلاف هر خودرو دیگر در بازار ایران از هیچ لحاظ تحت لیسانس هیچ شرکت خارجی نیست و از این بابت بسیاری هزینه ها برای ملی پوش سایپا پایین می آیند ، اما رقیب مینیاتور که هنوز در لباس یک پروتوتایپ انتظار 22 بهمن و رونمایی اش را می کشد ، پروژه X12 ایران خودرو است که به نظر می رسد با وجود رونمایی این خودرو بعد از مینیاتور ایران خودرویی ها مطمئن هستند که X12 یک سر و گردن از مینیاتور بالاتر است ، منطقی قیمت حدود 10 میلیونی را برای دومین خودرو ملی ایران خودرو اعلام کرده و امیدوار است تا در 22 بهمن جشن سایپا را برای رونمایی از مینیاتور ارزان قیمت به هم بزند .

X12 روی پلت فرم پژو 206 طراحی شده و از موتور 1.4 لیتری خانواده EF7 بهره می برد و حداکثر قدرتی حدود 90 اسب بخار دارد . این در حالی است که مینیاتور با استفاده از موتور ملی با کد S81 و حجم 1.5 لیتر حداکثر قدرت 79 اسب بخار را در اختیار می گذارد . ماهیت پلت فرم مینیاتور هنوز کاملا مشخص نشده ، بر اساس داشته ها مبنی بر اینکه ایران دانش طراحی پلت فرم را هنوز به دست نیاورده و حرف مسئولان سایپا مبنی بر ملی بودن و منحصر به فرد بودن این پلت فرم گمانه زنی هایی را نیز در این مورد به وجود آورده که شنبه و در زمان رونمایی به همه آن ها پاسخ داده خواهد شد .

سال گذشته و زمانی که برنامه های ایران خودرو برای تولید QQ3 در بابل نقش بر آب شد ، تعریف ایران خودرو و سایپا از خودرو ارزان قیمت از 6 میلیون تومان به 10 میلیون تغییر کرد اما توان مالی مردم همچنان ثابت بود . بر همین اساس و تغییر ذائقه ملت خودرودوست ایران بهترین و جذاب ترین تبلیغ برای مینیاتور ملی بودن و زیر 10 میلیون تومان بودن آن است !

در همین میان که بازار ملی ها داغ است ، ایران خودرو در پروژه ای مشترک و با 35 درصد سهم در حال تولید چری  A15 با همکاری سناباد خودرو توس و در شهرک خودروسازی این شرکت است . A15 با حجم موتور 1.6 لیتری و طراحی نه چندان جذاب با وجود رقیب هایی که همه بالای 100 اسب قدرت دارند 87 اسب بخار قدرت تولید می کند و قرار است حدود 12 میلیون تومان قیمت داشته باشد .

کرمان خودرویی ها هم به سراغ چینی های کوچک رفته اند و هفی لوبو را به عنوان محصول بعدی شان برای عرضه در ایران به صورت آماده باش نگه داشته اند !

در زاگرس خودرو هم خبرهای جالبی است ، GEN2 جای ویرا را در خط تولید پروتون در لرستان گرفته و این به معنی کاهش قیمت GEN2 در آینده نزدیک است . اتفاقی که برای مگان در پارس خودرو افتاد !!

خوش بینانه ، چه آینده ای را می توانید برای بازار خودرو ایران تصور کنید ؟

نظرات 4 + ارسال نظر
م.عبدالهی 23 آذر 1387 ساعت 09:58 ق.ظ http://autoblog.blogfa.com

امیر جان به نظرم قهر سایپا از نمایشگاه مشهد به جز احساس اختلاف بین این شرکت و ایران خودرو تبعات خوبی رو به همراه داشته.
به نظرم تازه بعد از ۴۰ ،۵۰ سال فعالیت در زمینه خودرو سازی شرکت های ایرانی دارن با هم رقابت میکنن .
تا الان به نظر من انگار داشتن همزیستی مسالمت امیز انجام می دادن ولی انگار فهمیدن که با رفتار اینگونه جز درجا زدن و شاید هم عقبگرد به چیزی نمیرسن
منتظر گزارشت از این رو نمایی هستم
موفق باشی

به نکته خوب یاشاره کردی ولی این موضوع یکم خاک خورده . رقابت تا 2 سال آینده و رقابت تولید دومین خودرو ملی ایران خودرو و مینیاتور سایپا در عمل شروع می شه و کاملا با حرف شما موافقم
گزارش هم در cariran.ir قرار داده شده . از تاخیر پیش اومده عذر می خوام !

محسن 23 آذر 1387 ساعت 04:32 ب.ظ

کیرتست بابا(با لهجه اصفهانی بخون)

محسن یکم بیش تر توضیح بده !!!

ARASH 24 آذر 1387 ساعت 12:20 ق.ظ

بدنه این خودرو طراحی یک شرکت ایتالیایی، تعلیق جلو این خودرو 100 درصد ریو و عقب 75 درصد پراید می باشد. موتور آن طراحی شرکت آلمانی آف آ و بهمین ترتیب تک تک قطعات دیگر... این است معنی خودرو کاملا ایرانی...اطلاعات دقXقتر بخواهXد در خدمتیم

این اطلاعات محرمانه نیستند که تا کنون درز نکرده باشند بهتر است برداشتمان را از خودرو کاملا ایرانی درست کنیم تا اینکه با ایراد گرفتن به یک اصطلاح از سودی که مینیاتور نصیب صنعت ما خواهد کرد غافل شویم .. با وجود این که طراحی بسیاری قسمت ها با همکاری شرکت های بزرگ صورت گرفته اما این خودرو از هیچ لحاظ تحت لیسانس هیچ شرکتی نیست و این به معنای واقعی خودروسازی در گام صفر است !! انتظار دارید سیستم های تعلیق که در انحصار کره ای هاست و موتور که تخصص آلمانی هاست و طراحی مدرن با دستگاه های روز که در اختیار ایتالیایی هاست از آسمان بر سر طراحان ما نازل شود .. طراحی این خودرو با همکاری ایتال دیزاین صورت گرفته ، یک فرد عادی این امررا به این موضوع تعبیر می کند که یک طراح از ایتالیا برای ما طراح زده . خیر دستگاه های VACUUM CASTING و بسیاری دیگر از دستگاه های مورد نیاز که دانش بومی ایتال دیزاین و ایتالیایی هاست چیزی بوده که مورد نیاز طراحان داخلی بوده و مورد استفاده قرار گرفته وگرنه تا دلتان بخواهد در ایران طراح با طرح های جهانی است ، تکنولوژی اجرا نیاز داریم که با الهام از دانش دیگرکشور ها اکنون در گام صفر آن ها را مورد استفاده قرار داده ایم . خواهشا نگاه های سطحی را با نگاه های تخصصی به واقعیت موضوع برای مینیاتورجا به جا کنید . من از این خودرو دفاع نمیکنم نه از پیشرانه و نه از طراحی بلکه از فکری که پشت طراحی و تولید یک خودرو ملی و عدم تحت لیسانس بودن آن دفاع می کند .. از این به بعد ما دیگر نیازی نداریم از کیا یا رنو اجازه بگیریم که فلان شرکت تو رو خدا به ما اجزاه بده ما یه محصول روی پلت فرم شما بزنیم و کلی عجز و التماس .. این یعنی تمام ایرانیو این یعنی افتخار که ما هنوز به طور کامل به آن نرسیده ایم و ان شا الله با تلاش دوستانی مثل شما در عمل به آن دست پیدا خواهیم کرد .

صبا 5 بهمن 1387 ساعت 12:57 ق.ظ

سلام
مینیاتور معمولی ۱۰ میلیون
مینیاتور سفارشی با ایربگ و ترمز ای بی اس ۱۵ میلیون!!!!!!!
سایپا: http://www.saipacorp.com/fa/default.asp?inpg=/net/fa/news/newslist.aspx

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد