10 خودرو ساز برتر نیمه نخست 2008

معیار ورود به لیست برترین های خودروسازی جهان تیراژ بالا در عین مطرح بودن کیفیت و نام کمپانی است ، زیرا تیراژ بالا ی تولید مستلزم وجود تقاضا و وجود تقاضا تایید کننده کیفیت خودرو های تولیدی یک کمپانی می باشند ، هندی ها و چینی ها با وجود در دست داشتن بازار بومی پر جمعیت و همچنین کشور های همسایه در حالی که می توانند بازار های بسیاری از کشور های در حال توسعه را با محصولات نه چندان با کیفیتشان پر کنند ، تا کنون راهی به این لیست پیدا نکرده اند .

آمار اعلامی رویترز پیرامون برترین های خودروسازی جهان در نیمه اول سال 2008 :

1- تویوتا با تولید 4 میلیون و 818 هزار دستگاه خودرو ( رشد 2.2 درصدی نسبت به زمان مشابه )

2- جنرال موتورز با تولید 4 میلیون و 540 هزار دستگاه خودرو ( کاهش 3 درصدی تولید )

3- فولکس واگن با تولید 3 میلیون و 266 دستگاه خودرو ( رشد 5.8 درصدی )

4- فورد با تولید 3 میلیون و 217 هزار دستگاه خودرو ( افت 6 درصدی تولید )

5- هیوندای موتورز کره جنوبی با 2 میلیون و 187 هزار دستگاه خودرو ( با رشد اعجاب انگیز 10.8 درصدی )

6- هوندا موتور با تولید 2 میلیون و 22 هزار دستگاه خودرو ( رشد 9.3 درصدی )

7- نیسان با تولید 2 میلیون و 14 هزار دستگاه خودرو ( رشد 9.7 درصدی )

8- پژو سیتروئن با تولید 1 میلیون و 697 هزار دستگاه خودرو ( رشد 0.5 درصدی )

9- رنو با تولید 1 میلیون و 326 هزار دستگاه خودرو ( 4.3 درصد رشد )

10- سوزوکی با تولید 1 میلیون و 283 هزار دستگاه خودرو ( رشد 6.4 درصدی تولید )

در رتبه بندی کشور ها هم ژاپن با حضور 4 خودروساز در لیست در رتبه اول و آمریکا با جنرال موتورز و فورد در رتبه ی دوم قرار دارد ، کره جنوبی و فرانسه هم دیگر سکان داران برترین های خودروسازی در جهان هستند .

و اما ایران :

ایران با دستیابی به تیراژ تولید نزدیک به 1 میلیون دستگاه در سال گذشته که عمده ی آن را تولیدات 96 درصدی خودرو توسط ایران خودرو و سایپا تشکیل می دادند به رتبه ی خوبی دست پیدا نکرد . امسال در حالی که رئیس جمهور و بسیاری مسئولان خودروسازی بحث بازار داخل را کنار گذاشته اند و سنگ حضور در بین 10 خودروساز برتر جهان را به سینه می زنند ، هر ماه شاهد افت تولید و یا ادامه دادن روند تولید سال گذشته هستیم ، صنعتی که به جز محصول پراید برای هر خودروی تولیدی دیگرش هر ساعت لنگ قطعه ای برای راه اندازی دوباره خط تولید است ، چگونه طی 5 سال می خواهد با ژاپنی ها و کره ای هایی رقابت کند که تولیدشان روز به روز در حال افزایش است ؟

تحریم و یا هر مشکلی در قطعه سازی ، بررسی مشکلات در پیچ و مهره مورد استفاده برای خودرو ها از نگاه به آینده برای حضور در بین برترین های جهان بسیار مهم تر است .

آخرین پاسخ ویرون به رقبا ( ویرون GT 2011 )

 

دو سال اخیر سال های پر افت و خیزی برای نام ویرون در جهان بوده ، عرضه 3 محصول توسط خودروسازان نه چندان نام آشنا برای شکستن رکورد های ویرون .

پیش تر فولکس واگن وعده عرضه جانشین غول بی رقیب جهان خودرو را سال 2012 داده بود تا جانشینی کامل برای شکستن رکورد های ویرون عرضه کند ، اما مدتی بعد مسئولان بوگاتی از آخرین و قدرتمند ترین حضور ویرون خبر دادند .

ویرون جی تی ، آخرین ورژن وعده داده شده از خانواده پر افتخار بوگاتی ویرون که قرار است تمام افتخارات را به این کمپانی برگرداند .

بوگاتی ویرون به زعم مسئولان در اولین سال عرضه قرار بود تا 2012 بدون رقیب بماند اما ورق برگشت و متخصصان و طراحان بوگاتی را برای عکس العمل های انفجاری جدید آماده کرد .

بوگاتی در سال 2000 کانسپت ویرون را معرفی کرد تا آغاز گر نسل نوینی از معنای قدرت بین خودروسازان باشد ، سپس مدل پیش تولید ویرون را در سال 2002 عرضه کرد تا پیشرفت های ورژن های مختلف ویرون همچنان ادامه پیدا کنند . وقفه ای 5 ساله برای ثابت نگه داشتن استاندارد های ویرون کافی بود تا بوگاتی طی دو سال 4 ورژن افسانه ای از ویرون را معرفی و عرضه کند ، هرمس ، پورسنگ ، سنگ نویر و گرند اسپورت .

بوگاتی ویرون در ابتدا با موتور 8 لیتری ، با 1001 اسب بخار قدرت و حداکثر سرعت 408 کیلومتر بر ساعت و همچنین صفر تا صدی معادل 2.6 ثانیه چندین گام جلوتر از علم روز خودروسازان قرار داشت تا قدرت دوستان را به مبارزه ای 10 ساله دعوت کند ، بوگاتی هر چند در برخی موارد از نظر سرعت و قدرت موتور از رقیبان جدیدش عقب ماند اما از نظر کیفیت ساخت و لوکس بودن محصولش همچنان یک نیروگاه هشت دهم مگاواتی ( 1001 اسب بخار ) دوست داشتنی محسوب می شد .

بوگاتی که به ظاهر برنامه هایی برای به دست گرفتن دوباره قدرت در سال 2012 با معرفی جانشین ویرون در سر داشت ، تصمیم گرفت افتخار قدرتمند ترین و بی رقیب ترین سواری لوکس جهان را برای ویرونش نگه دارد . 

بوگاتی ویرون GT

بوگاتی ویرون جی تی همان انفجاری است که ویرون در سال آخر عمرش شاهد آن خواهد بود ، موتور 8 لیتری خسته و یکنواخت ویرون این بار 1350 اسب قدرت تولید ( افزایش 35 درصدی قدرت ) می کند تا شتاب رویایی ویرون را دو دهم ثانیه کاهش دهد و به 2.4 ثانیه برساند . شتاب منفی 100 تا صفر 2.2 ثانیه و حداکثر گشتاوری معادل 1380 نیوتون متر در کنار سیستم های ترمز سرامیکی و همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP ) به همراه سیستم آیرودینامیک فعال پاسخ گوی سلطان قدرت جهان خواهند بود که سرعت ویرون را در مدل GT به 425 کیلومتر بر ساعت می رسانند .

همچنین افزایش قدرت ویرون نیازمند تغییرات دیگری در به روز کردن دیگر بخش های ویرون است که از این جمله می توان به کاهش ارتفاع خودرو وتغییر نحوه عملکرد باله عقب خودرو اشاره کرد .

ظاهرا بوگاتی قصد ایجاد تغییرات در ظاهر ویرون برای مدل Gt را ندارد اما به نظر می رسد در طول زمان و تکامل طرح ویرون GT برخی تغییرات ظاهری روی ورژن پایانی ویرون اعمال شوند .

زمان و مکان معرفی غول جدید بوگاتی هنوز مشخص نیست ، شاید در نمایشگاه ژنو سال آینده .