سمند جوانان

در خلال تهیه گزارش نمایشگاه مشهد تصمیم گرفتم کمی بیش تر در مورد جزئیات طرح سمند جوانان تحقیق کنم تا این محصول به ظاهر جدید ایران خودرو رو بهتر بشناسم و چکیده اونچه بهش رسیدم رو از طریق وبلاگ در اختیار شما قرار بدم .

پروژه ی سمند جوانان به ظاهر و اسما از مرداد سال گذشته شروع شد اما در واقعیت پروژه ای 3 ماهه بود که توسط تیم طراحی صنعتی مرکز تحقیقات ایران خودرو  و بخش خصوصی صورت گرفته . پروژه ی طراحی سمند جوانان توسط  دو عضو فعال این تیم طراحی به نام های کاوه سولگی و هادی هفتانی ( پیش تر در مطلب طراحی جلوپنجره جدید سورن با این طراح آشنا شده بودیم ) انجام شده که تغییرات محدود و درخور یک تیونیگ معتبر و استاندارد برای ال ایکس را به نحو احسنت انجام داده اند . نکته قابل توجه ، این است که سمند جوانان محصولی جدید از ایران خودرو به شمار نمی آید بلکه نسخه ای جدید ، بهسازی شده و استاندارد از تیونینگ برای سمند ال ایکس است . 

  

تغییرات اعمال شده روی سمند جوانان + عکس در ادامه مطلب

تغییرات اعمال شده روی سمند جوانان

-          موتور :  بر خلاف آن چه تصور می شد ایران خودرو این بار هم ریسک نکرده تا از موتور ملی در نسخه ی جدید ال ایکس استفاده کند و همچنان متوصل به موسسه ی پژو سیتروئون کار می کند ، موتور سمند جوانان تقویت شده ی موتور مورد استفاده در پارس ELX است ، این موتور که L4 نام دارد در حالت عادی و در نسخه مورد استفاده در پارس ELX  قدرتی معادل 110 اسب بخار دارد در حالی که موتور تقویت شده ی L4 مورد استفاده در سمند جوانان قدرتی معادل 130 اسب بخار تولید می کند  ، این موتور با وجود این که حدود 33 اسب از موتور ال ایکس قوی تر است مصرف سوختی 5 درصد کمتر از ال ایکس را ارائه می دهد ( این قسمت جای تامل دارد ! ) 

-          - تغییرات فنی :  در این قسمت هر آنچه برای ایجاد یک تیونینگ مناسب سازی شده و استاندارد و بر اساس سلیقه ی جوانان نیاز باشد اجرا شده ، سیستم تعلیق جدید و اسپرت به همراه کمک فنر های جدید مواردی هستند که تفاوت عمده ای بین سمند جوانان و ال ایکس ایجاد می کنند . 

-          تغییرات داخلی :  صندلی های اسپرت و تزئینات داخلی تمام چرم به ظاهر تنها تغییرات داخلی سمند جوانان هستند که آن چنان هم کم به نظر نمی رسند و حقیقتا با سلیقه ی خوبی مورد استفاده قرار گرفتند .. شاید در این بین تغییرات کم و حتی کوچک دیگری در ظاهر کنسول هم می تونست کمک شایانی به متفاوت تر شدن جوانان کمک کند . 

-          تغییرات ظاهری : شاید هر فرد نا آگاهی با دیدن سمند جوانان تنها فکر کند ایران خودرو قصد عرضه خودروی ال ایکس با ظاهری متفاوت را داشته و به جنبه های دیگر آن توجه چندانی نکند ، این در حالی است که طراحی ظاهری به گونه صورت گرفته تا همخوانی تمام با نام جوانان و تغییرات اعمال شده ی فنی و داخلی خودرو داشته باشد ، تغییر سپر عقب و جلو و قرار دادن رکاب های جدید که به خودرو ظاهری خشن می دهند ، مطمئنا شما هم در ورژن تیونینگ های شخصی سمند در ایران دیدید که این تغییرات روی سمند ال ایکس تاثیر به سزایی می ذارن و ظاهری قابل قبول و اسپرت به خودرو می دن .. سپر و رکاب توسط ایران خودرو طراحی و تولید شده و چیز عجیبی با مارک های معروف و بزرگ نیست بلکه این سپر ها و رکاب برای این سمند طراحی شده اند . 

-          شاید به عنوان یک صاحب نظر در زمینه خودرو اضافه شدن عبارت GT کنار نام سمند و جلوپنجره خودرو برای شما غیر منطقی به نظر برسد ! همینطور است .. هنوز فلسفه این عبارت آن هم روی سمند جوانان برای من هم روشن نیست ! شاید در نسخه ی اصلی و تولیدی در نوشته ها تجدید نظر بشه . 

-          دیگر تغییرات : سیستم ترمز ABS  ، سیستم صوتی حرفه ای (اطلاعاتی پیرامون جزئیات این سیستم در دست نیست ) و رینگ و لاستیک استثنایی از دیگر تغییرات اعلام شده ی سمند جوانان هستند ، در زمینه نرمز ای بی اس نمی دونم چرا به عنوان یک مساله جدید روی جوانان اعلام شده اما جای انتقاد وجود داره که چرا روی بحث امنیت این خودرو بیش تر کار نشده و کیسه ی هوا حداقل برای راننده تعبیه نشده و یا حداقل سیستم های پایداری سر پیچ ها EBD به مشخصه های این ورژن از سمند ال ایکس اضافه نشده . تنها اطلاعات در دسترس و ریز در مورد دیگر تغییرات سمند جوانان رینگ بوگاتی است که شاید در ظاهر آن چنان دهن پر کن به نظر نیاید اما از طراحی اصیل و زیبا و در عین حال منطقی برخورداره .

به نظر می رسد ایران خودرو پس از ارائه طراحی خام و ناپخته ی سمند سورن با رویکردی جدید و استفاده از طراحان بهتر در این پروژه چهره ای جدید از خود نشان داده و دگیر در اقدامی عجولانه اقدام به عرضه مدلی به ظاهر جدید از خانواده سمند انجام نداده ، در سمند جوانان تمامی قسمت ها کارشناسی شده و با تفکر انجام شده اند و کسی تا کنون به نحوه ی کار در ارائه این محصول بهسازی شده اعتراضی نداشته ، این در حالی است که سورن همچنان در تمامی بخش های طراحی اش منتقدان بسیاری دارد .

من در این مطلب قصد تایید 100 درصد طراحی و تغییرات سمند جوانان را ندارم اما در مقام یک صاحب نظر می تونم بگم تیونینگی استاندارد و نسخه ای به جا توسط ایران خودرو از ال ایکس ارائه شده ، در طراحی این محصول تمامی جوانب کار رعایت شده اند تا تیونینگی استاندارد ارائه بشه ، من هرگز این خودرو رو سمندی جدید نمی دونم و تنها یک خودروی سفارشی برای ایران خودرو تلقی می کنم که روی اون خوب کار شده .

 این احساس رضایت با قیمتی مناسب و معقول و عرضه در شرایط مناسب می تونه سمند جوانان رو بین مردم خوب جا بندازه .

مثل همیشه .. بهتره منتظر باز خورد واقعی این محصول ایران خودرو در جامعه باشیم .. زمان عرضه معلوم نیست.

اگه شما هم هر گونه اطلاعات تکمیلی و یا عکس در مورد سمند جوانان دارید .. در قسمت نظرات ذکر کنید تا در مطلب به اسم خودتون اسفاده بشه و همه از اون آگاه بشن .. 

 

( * پاسخ نظرات دوستانی که وبلاگ ندارند در همان قسمت نظرات ، قرار داده می شه )

موفق باشید..!!

نظرات 16 + ارسال نظر
خودنویس 13 شهریور 1387 ساعت 05:14 ب.ظ

امیر حسین جان مای ویو رو آپلود کردم ولی اینترنت داره ته میکشه و رمز ایمیلم یادم رفته - به زودی بر میگردم فعلا صفر کیلومترشو ببین:

myview.ir/index.php

باران 13 شهریور 1387 ساعت 09:03 ب.ظ

بسیار متشکر از اطلاعات خوب شما.
یه سوال دارم البته ربطی به سمند جوانان نداره. اینکه به نظر شما بالاخره این قرار داد سایپا و پروتون به زیان صنعت خودرو ایران بود یا به سود آن؟

این قرار داد به ضرر صنعت خودروی ایران تمام شد ، البته هنوز حرف و حدیث های بسیاری سر راه همکاری ایران با پروتون است ، این قرار داد باعث شد برگ برنده ی خودروی اسلامی در دست پروتون بیافتد .
اینجا را بخوانید : http://www.khodronews.ir/detail.asp?id=13811

جواد 14 شهریور 1387 ساعت 12:14 ق.ظ http://www.mashine.blogfa.com

مرسی امیر حسین جون
من که با ظاهر این سمند خیلی حال کردم.همونطور که گفتی به نظر تغییراتش استاندارده .(البته برای خیابونهای پر از چاله(و گاها چاه!!!)ایران )دیگه نمیخواد بخاطر ارتفاع ماشینت چشمات به کف آسفالت بچسبه.من که منتظر این ماشین هستم تا موتورش رو هم امتحان کنم!!!

هانی(محمد) 14 شهریور 1387 ساعت 03:18 ق.ظ

سلام،از وب بسیار خوبتون تشکر می کنم. سوال،آیا راهی هست برای کسی که می خواد یک عدد 405 صفر خریداری کنه اما رنگی به جز رنگ نقره ای و خاکستری داشته باشه؟
نمایندگی خاصی در تهران هست؟
مرسی.

سلام ..
زیاد در جریان کاغذ بازی های خاص نمایندگی های خودروسازان نیستم اما بهتره با قسمت " فروش دفتر مرکزی ایران خودرو " تماس بگیرید و موضوع رو در میون بذارید .. مطمئنا اون ها شما رو بهتر راهنمایی می کنند :
تلفن : 48901 -021 ( فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو دفتر مرکزی)

فرشاد 14 شهریور 1387 ساعت 05:06 ب.ظ http://WWW.FARPIC.BLOGFA.COM

سلام دوست عزیز.
وبلاگ دنیای خودرو به روز شد.
منتظر نظرت هستم.
ببینی پشیمون نمیشی.
با تشکر

سلام
وب من به روز شد آپ شد
ممنون میشم سری بزنید

www.bia2football-ir.blogfa.com

بازم سلام
اگه با تبادل لینک موافقی من رو با نام فقط فوتبال اروپا لینک کن بعد خبر بده با چه نامی لینکت کنم

باران 14 شهریور 1387 ساعت 09:18 ب.ظ

ممنون از پاسختون. آیا امکان لغو این قرار داد وجود داره و آیا اصلا همچین اقدامی در بین مسئولین ذیربط در دست بررسی هست؟

اگر منافع خودروسازان در میان باشه حتما پیگیری می شه و در مورد لغوش هم خبری وجود نداره
این قرار داد و همکاری 5 سال پیش هم امضا شده بود ( بین سایپا ، ایران خودرو و پروتون ).. اما به دلایلی (هنوز هم مشخص نیستند ) خود به خود لغو شد و قرار داد اکنون سایپا و پروتون پس از 5 سال ممکنه دوباره به سرنوشت همون قرار داد همکاری دچار بشه ...
اینجا کسی برای منافع مردم دل نمی سوزونه ..
سایپا دنبال تولید جاگزینی برای پراید و خودروی ارزانی در ایران است ( افسانه ! )
ایران خودرو هم پروتون را برای جهانی شدن و تولید خودرو مشترک اسلامی می خواهد ( هیچ کاری هم انجام نداده )
در این میان خصوصی داستان که زاگرس خودرو است هم به دنبال منافع خودش .. مردم محروم لرستان ( شهر مرکز تولیدی زاگرس خودرو ) رو بهانه کرده ..

بهتره در جریان اخبار باشید ، شاید همین روز ها سونامی دیگری به راه بیافتد !

احسان 15 شهریور 1387 ساعت 02:42 ب.ظ http://highspeed5.blogfa.com

سلام امیرحسین جان.خوبی؟این موضوع خیلی جذاب بود و به نظرم باید خودروی توپی باشه و با استقبال خوبی روبرو بشه.البته باید خود مردم هم فرهنگشو داشته باشن.حق نگهدارتان.

م.عبدالهی 15 شهریور 1387 ساعت 03:18 ب.ظ http://autoblog.blogfa.com

سلام امیر جان
درسته تغییرات حساب شده انجام شدن
ولی به نظرم این تغییرات می تونست کمی هنر مندانه تر و با سلیقه تر انجام بشه
مثلا در قسمت عقب می شد اگزوز رو با طراحی مدرن تر و در همون بخش مشکی جا داد
ممنون از مطلب خوبت
موفق باشی

محمد متولیان 15 شهریور 1387 ساعت 03:31 ب.ظ http://khodroha.iranblog.com

باسلام
با تشکر از دیدگاه شما در خبرگزاری صخا
با عنایت به درخواستتان مبنی بر همکاری با شما.به دلیل مشغله ی بسیار و تهیه مطلب برای خبرگزاری صخا. قادر به همکاری با شما نیستم.

با عرض پوزش و تشکر از وبلاگ عالیتان
مدیریت خبرگزاری صخا

تولید ملی 17 مهر 1387 ساعت 01:48 ب.ظ

حالا کی سمند بزرگ که طولش حد اقل دو مترو هشتاد سانتیمتر باشد طراحی میکنن من فکر میکونم ایران خودرو نیاز به خودروهای بزنس کلاس داره

مسعود 2 آذر 1387 ساعت 07:01 ب.ظ

مرحبا به ایران فرغون

مرحبا ...

مجید 4 آذر 1387 ساعت 01:12 ق.ظ

سمندخودرو خوبی است ولی نسبت به پیکان وپراید بااین همه پلی که سرازیر شده واسه ایرانخودرو شایسته عمل نکرده تو هیچ کشوری به اندازه ایران از خودروساز حمایت نشده به نظر من بایددیگر با تعرفه ۱۲درصدی خودرو وارد بشه و نرخ ارز هم واقعی تعریف بشه این نمیشه که مزد کارگر۱۴۰۰۰تومن باشه درروز وقیمت سمند ۱۶۰۰۰۰۰۰تومن بایستی تحقیق کنند که درسوریه یا باکو یا روسیه نسبت توان خریدبه قیمت سمند چنده؟یا در امارات یه کارگر در روز چند حقوق میگیره وسمند اونجا چنده؟با اوضاع کنونی فقط میشه گفت این انحصاریک استعمار داخلی هست که معلوم نیست این پولها چی میشن؟بیچاره مردم فقط زندگی از نوع برده ها دارن.بادستمزدپائین کار میکنن وهمه چی را گران میخرند یه اتحادعمومی لازمه که ۱ سال اصلاخودرو نخریم تا با این اعتراض قیمتها بیاد پایین ولی تف به ذات این مردم که به استقبال گرانی میرن

حسین 9 دی 1387 ساعت 04:24 ب.ظ

سلام منون از نظرت مجید جان .اگر همه دست بدست هم بدهیم و کالاهای گران وغیر منطقی را نخریم حتما قیمت منطقی میشود باید نفر به نفر شروع کنیم .مگه استعمار غیر این میباشد!که هرکاری بخواهند با مردم میکنند

سعید 17 آبان 1392 ساعت 12:37 ب.ظ

آیامی توان سپرها و رکاب سمندم را مدل سپر سمند جوانان تغییرداد در صورت امکان راهنمایی نمایید. باتشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد